söndag 23 mars 2014

Helg 22-23 mars

En bra målbild när man kravlar runt med slipmaskinen
I lördags var vi båda två nere på varvet och jobbade. Magnus kopplade in en läslampa i akterhytten så nu har gästerna varsin. Sedan satte han upp boxen för värmesystemet på väggen bakom masten. från den kan vi nu styra vilken värme vi vill ha i båten. Han drog dessutom diverse kablar, bland annat kabeln som ska styra autopiloten. En annan kabel är en avskärmad, tvinnad till AIS en så vi inte får en massa störningar när den är på.

Jag kravlade i lördags runt och skurade och vaxade däck. Hade riktiga skurgummsknän på kvällen och var ganska öm i ryggen också. På söndagen vaknade jag med feber igen och tillbringade dagen under en filt i soffan. Ibland sov jag och ibland förberedde jag för långseglingen genom att kolla sjökort och pilots mm.

Det är kul på varvet nu - det surrar av slipmaskiner och vi har många att ljuga med vid fikat. Vi sjösätter inte förrän om knappt 6 veckor så det finns mycket tid att ha skoj på.
Min nästa insats blir bottenslipning. Det tristaste med slipningen är masken som är varm och obehaglig men tar man lite nu och då och växlar med roligare sysselsättningar går det bra. Jag starta i morgon på min lediga dag tänkte jag.

Inga kommentarer: