tisdag 11 oktober 2011

Hemseglingen

Vilken helg vi hade!
Det började i fredags då vi kastade loss på förmiddagen för att ta oss mot Vaxholm. Det blåste väl mycket för att vi skulle hissa segel i början med tanke på att det dessutom var mitt i nosen. Vi hoppades att det skulle mojna lite mot eftermiddagen men i stället hamnade vi i ett regnväder med upp till 22 m/s under en stund. Sedan mojnade det till 15-18 i alla fall. Det var riktigt kul att vara ute i skitväder tyckte jag som satt till rors när det var som värst. Magnus tyckte väl det var lagom kul då han fick vända jollen som blåste upp och ner två gånger. Båten uppförde sig exemplariskt under fronten, lättstyrd och trygg men vi hade som sagt inga segel uppe.

När vi skulle lägga till i Vaxholm fick jag gasreglaget i handen men som tur var hade vi kommit så långt in mot bryggan att vi kunde ta tag i båten bredvid och stänga av motorn.
På kvällen kom goda vänner ombord och på lördagen seglade vi med förstärkning genom Stockholm och upp till Rosersberg i för det mesta bra väder och vindar.

På söndagen tog vi en promenad genom den underbara parken vid Rosersbergs slott innan vi kastade loss för den sista etappen mot Uppsala.
Nu ligger Adastra hemma och det känns väldigt kul att ha henne i närheten. Några helger till tänker vi bara njuta innan vi börjar tänka på att ta upp henne.